1st Pan-European and day & date release for TIDE

129291_b

 

The TIDE Experiment is very pleased to announce its first of the four 2013-releases. Viramundo: a musical journey with Gilberto Gil (by Pierre-Yves Borgeaud; Urban Distribution International), a music documentary, will be actually released simultaneously or quasi-simultaneously in theaters and on VoD between April and July in 10 European countries (Belgium/Brunbro, France/Urban Distribution, Ireland/Soda Pictures, Italy/Nomad Films, Lithuania/Kaunas, Luxemburg/Brunbro, Netherlands/Brunbro, Poland/Gutek, Portugal/Alambique and United Kingdom/Soda Pictures). “Thanks to MEDIA PROGRAMME, this pan-European release and the 3-upcoming TIDE Experiment’s ones are therefore contributing to initiate new models for European independent film exposure at the digital era” Michel Hazanavicius, President (ARP- The Société civile des Auteurs, Réalisateurs, Producteurs). “This large participation from Portugal to Lithuania, including France and UK, underlines the expectations of European cinema professionals for new opportunities. It points also out the legitimacy to test new pan-European distribution models, potential complementarity between VoD and theatrical exploitations and adjustments on media chronology regulations.” Florence Gastaud, General Delegate (ARP- The Société civile des Auteurs, Réalisateurs, Producteurs).

With the support of the European Commission, The TIDE Experiment will then coordinate the 10 releases in theaters and on global and local VOD platforms, cover local and international P&A costs and provide transversal marketing services.  “As far as we know, Viramundo: a musical journey with Gilberto Gil will be the first film to test « day-and-date » models on a truly European level.  We are very excited to be part of the TIDE team, and to handle the VoD distribution of the film as part of this experimentation.” Jérôme Chung and Pierre-Alexandre Labelle (Under the Milky Way’s co-founders).

Two “Release team meetings”, in Paris and in Berlin, between local distributors, the sales agent (Urban Distribution International) and the other members of The TIDE Experiment team (ARP, Europa Distribution, the Film Agency and Under the Milky Way) have outlined transversal marketing services and common marketing strategies which enable mutualized marketing costs and tools. “Back in January, during our first meeting, we agreed on the basics of the marketing strategy.  Therefore, all the distributors involved have approved these marketing tools in Berlin. We also setup a single community management strategy, complementary graphic design tools and a few shared-impact events. We still have a couple of positioning nuances among territories, but we are all together on the same communication track.” Mentioned Sarah Calderón (The Film Agency).

The three other TIDE Experiment films (Fandango Portobello/Italy-UK, Goldcrest Films International/UK and Wide/France) will be announced in the upcoming weeks.

The TIDE Experiment is one of the three selected projects in response to the Call for Proposals of the European Commission: Preparatory Action « Circulation of European films in the digital era ». TIDE Experiment   is composed by The Société civile des Auteurs, Réalisateurs, Producteurs (ARP), TIDE’s coordinator, 4 European sales agents, Europa Distribution, Under the Milky Way and The Film Agency.

Paris, February 26, 2013

arton133174

Le projet The TIDE Experiment est très heureux d’annoncer la première de ses quatre sorties de 2013. Viramundo: a musical journey with Gilberto Gil (de Pierre-Yves Borgeaud; Urban Distribution International), un documentaire musical, sortira, en effet, simultanément ou quasi-simultanément en salle et en VàD, entre avril et juillet dans 10 pays européens  (Belgique/Brunbro, France/Urban Distribution, Irlande/Soda Pictures, Italie/Nomad Films, Lituanie/Kaunas, Luxembourg/Brunbro, Pays-Bas/Brunbro, Pologne/Gutek, Portugal/Alambique et Royaume-Uni/Soda Pictures). « Grâce au Programme MEDIA, cette sortie européenne et les trois à venir de The TIDE Experiment contribuent dès lors à initier de nouveaux modèles pour l’exposition des œuvres indépendantes européennes à l’ère numérique. » Michel Hazanavicius (Président de L’ARP – Société civile des Auteurs, Réalisateurs, Producteurs). « Cette large participation, du Portugal à la Lituanie, en passant par la France et le Royaume-Uni, souligne combien les professionnels européens du cinéma sont en attente de nouvelles opportunités. Elle démontre aussi la légitimité d’expérimenter de nouveaux modèles de distribution pan-européenne, l’éventuelle complémentarité des exploitations VàD et salle, et des aménagements réglementaires portant sur de la chronologie des média. » Florence Gastaud (Déléguée Générale de L’ARP – Société civile des Auteurs, Réalisateurs, Producteurs). 

Avec le soutien de la Commission européenne, The Tide Experiment coordonnera dix sorties en salle et sur les plateformes de VàD locales et mondiales, couvrira les frais techniques et de marketing locaux et internationaux et apportera des services de marketing transversal. « À notre connaissance, Viramundo: a musical journey with Gilberto Gil sera le première film à expérimenter les modèles « day-and-date » à un vrai niveau européen. Nous sommes très enthousiastes de faire partie de l’équipe de The TIDE Experiment et de nous occuper de la distribution VàD du film. »  Jérôme Chung et Pierre-Alexandre Labelle (co-fondateurs d’Under the Milky Way).

Deux « réunions d’équipe de sortie », à Paris et à Berlin, entre les distributeurs locaux, l’agent de vente (Urban Distribution International) et l’équipe de The TIDE Experiment (L’ARP, Europa Distribution, The Film Agency et Under the Milky Way) ont dessiné les services de marketing transversal et les lignes communes de stratégie marketing qui permettront de mutualiser les coûts et les outils. « En janvier dernier, lors de notre premier rendez-vous, nous nous sommes tous accordés sur les bases de la stratégie marketing. Les distributeurs locaux ont donc validé, assez rapidement, ces outils de marketing à Berlin. Nous avons aussi établi une stratégie de management communautaire, des éléments graphiques.

Les trois prochains films de The TIDE Experiment (Fandango Portobello/Italie-Royaume-Uni, Goldcrest Films International/Royaume-Uni et Wide/France) seront annoncés dans les prochaines semaines. complémentaires et des événements à impact partagé. Il existe encore quelques nuances de positionnement entre les territoires, mais nous partageons tous la même ligne directrice. »  Sarah Calderón (The Film Agency).

The TIDE Experiment est l’un des trois projets sélectionnés suite à l’Appel à Projet de la Commission européenne : l’Action préparatoire « Circulation des films européens à l’ère numérique. » The TIDE Experiment est composé de la Société Civile des Auteurs, Réalisateurs, Producteurs (ARP), coordinateur du projet, de quatre agents de vente européens, d’Europa Distribution, d’Under the Milky Way et de The Film Agency.

Paris, le 26 février 2013

Contact Presse : Lucie GIRRE – lgirre@larp.fr

TIDE – 1st Pan-European and day & date release 260213

CdP TIDE – Première sortie européenne, simultanée ou quasi-simultanée pour TIDE 260213

Publicités

2 réponses à “1st Pan-European and day & date release for TIDE

  1. Pingback: 26/02/2013 – First pan-european and day & date release for tide | Under The Milky Way·

  2. Pingback: 26/02/13 – First Pan-European and day & date release for TIDE | Under The Milky Way·

Les commentaires sont fermés.